8 mdr. vil ikke spise, eller flaske, og tager ikke nok på

10. april 2019

Alder:
8 mdr.

8 mdr. vil ikke spise, eller flaske, og tager ikke nok på

Hej Helen,

For at gøre en lang historie lidt kortere, prøver jeg på at være så konkret som muligt.

Vores datter på 8 mdr. vil ikke spise fast føde. Hverken skemad eller det som hun selv tager op og propper i munden. Jeg har læst en del indlæg fra situationer som ligner vores, men synes stadig der er forskel.

Hun tager ikke imod sut eller sutteflaske, trods ihærdig forsøgen. Hun drikker kun MME af kop. Og får aldrig tilbudt vand, da hun ikke vejer nok eller tager nok på ift. sin kurve. Hun vejer 7 kg. Og er 69 cm høj.

Vi går hos en børnelæge som mener hun følger sin nye kurve fint, men vi savner sparring til mad, måltider, rutiner, systemer – selvom vi har din gode bog derhjemme:)

Vi prøvede allerede grød da hun var lidt over 4 mdr. fordi hun ikke tog nok på og fordi min kone ikke havde/har mælk nok til at fuldamme (i hvert fald ikke mere). Hun har aldrig ville spise grød, uagtet hvilken grød vi tilbød hende. Hun smager på det en gang, og åbner så ikke munden igen. Siden hen har vi prøvet med mos på 100 måder, både hjemmelavet og fra købeposer. Af og til spiser hun 2-3 skefulde, hvorefter hun afværger og holder munden lukket. – De enkelte gange hun har ville spise sådan rigtigt, er når hun smager det for første gang, og som regel når der er blandet op med sauce. Men prøver vi samme ret et par dage efter afviser hun.

Det vi gør for at få mad i hende, er at give hende en agurk, tvebakke med smøreost eller andet hun gerne vil føre til munden, og snyder en skefuld mad ind. Når først maden er inde, sluger hun det, dog med stor utilfredshed.

Børnelægen foreslår at koge mad på sødmælk, alt MME er med olivenolie tilsat, og al fast føde er tilsat en god gang smør. Alt for at hun tager på. Men jeg savner mere konkrete muligheder til inspiration, metoder systemer mm. Til at få det op at ...

Annonce

... køre.

Vi bruger 30 min x 4 måltider om dagen hvor det 90% af gangene er med klynk og piveri, men vi skal jo have mad i hende? – udover maden trives hun godt. Er glad pludrer og kan stå i strakt arm, men ikke kravle. Hun har allerede fået 7 tænder, og er ikke bleg for at proppe ting i munden, så nysgerrigheden er der også.

Hun har en storebror på 2 år, som aldrig har haft de her udfordringer. Men han ”fylder” meget, da der er fuld fart på, og det kan give uro ved middagsbordet og ved amning. Vi samsover alle sammen lige nu i vores store seng.

For udover vores ”lyst til mad” og vægt udfordringer, har vi snakket meget sammen om der er sammenhæng med nætterne. Vores datter bruger mor som sut, stort set hele natten. Går mor væk, vågner hun typisk efter 30 min. og ”kalder/græder” – det kan urolige nætter for mor og datter, men måske er hun sulten hvis hun ikke spiser nok i løbet af dagen. - Jeg som far, har prøvet at tilbyde hende flaske mange gange for at supplere den amning der ikke er nok. Men hun afviser.

Vi har hårdt brug for inspiration, input og svar på nogle af de mange ting der kører i hovedet på os, som vi har vendt derhjemme i flere omgange. Ved godt du har skrevet i andre sammenhænge at sulten nok skal komme, men følger vi den vise, tager hun ikke nok på/taber sig. Ellers er det er spørgsmål som:

• Må vi godt snyde hende med mad i munden, når hun gaber om en agurk?
• Skal vi helt droppe amning for at køre MME på flaske i hende?
• Skal hun over i sin egen seng for ikke at spise for meget om natten, da hun bruger mor som sut?
• Skal hun tilbydes mad i ro og væk fra storebror, tv mm. For at fokusere på maden?
• Er det ok, at hun slet ikke får vand, men kun mælk?
• Hvor meget mælk skal vi tilbyde hende imellem måltider, både MME og amning?

Hilsen
Den fortvivlede farmand

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor